Positief voelen in je leven

Hoe?

Geloof in het goede.

Waarom?

Wetenschappers geloven dat je hersenen een ingebouwde “negatieve vooringenomenheid” (het focussen op de negatieve gebeurtenissen in je leven) heeft geprogrammeerd.

Met andere woorden, in de loop van miljoenen jaren, hebben we geleerd om gevaar te ontwijken en te jagen naar voedsel. Het was toen veel belangrijker om opmerkzamer te zijn, snel te reageren op gevaarlijke dieren, en te onthouden waar voedsel overvloedig was.

Dat komt omdat – in de zware omstandigheden waarin onze voorouders leefden – als ze eens een voedselmoment mistten  hadden ze  later meestal een kans op een andere.

Maar als ze niet oppasten voor gevaar – een roofdier, een natuur uitbarsting, of agressie van anderen van hun eigen soort – WHAM, ze hebben geen kansen meer om  hun genen door te geven.

De “negatieve vooringenomenheid” duikt op in veel manieren. Zo hebben studies uitgewezen dat:

In een relatie duurt het meestal vijf interacties om een goede indruk te maken, waarbij je slechts één nodig hebt om een enkele slechte indruk na te laten.

Mensen zullen veel harder werken om te voorkomen dat ze 100 euro verliezen dan dat ze zullen werken om dezelfde hoeveelheid geld te krijgen.

Pijnlijke ervaringen bezorgen veel meer traumatische herinneringen dan aangename en memorabele momenten.

Waar denk jij meestal aan het eind van de dag aan?

De vijftig leuke dingen of die goed gingen, of dat ene die er die dag mis ging? Denk je aan al de collega’s die vriendelijk naar je lachten en goede dag zeiden, of aan die ene persoon die je schijnbaar negeerde?

Net als de man die je afgesneden heeft in het verkeer, terwijl er 100 anderen wel hoffelijk reden?  Wat anders gezegd van een medewerker, die dat ene ding op de hele To Do lijst niet gedaan heeft. . .

In feite is het brein als klittenband voor negatieve ervaringen, maar Teflon voor de positieve.

Dit heeft als gevolg dat je “impliciet geheugen” – namelijk je, onderliggende verwachtingen, overtuigingen, actie strategieën, en stemming – in een steeds meer negatieve richting duwen, als je er niet bewust voor bent.

En dat is gewoon niet eerlijk, omdat waarschijnlijk de meeste van de feiten in je leven POSITIEF of NEUTRAAL zijn.

Elke dag,

gebeuren er veel goede dingen, zoals een mooie zonsondergang, iemand die aardig is tegen je, je klaar bent met een partij e-mails, of je leert iets nieuws. En tal van andere goede dingen, gaande aspecten van je leefwereld (bijvoorbeeld, je kinderen zijn gezond, ze luisteren, eten flink, spelen mooi samen, of een lekkere knuffel van je partner, het leven is rustig in jouw hoek van de planeet) of jezelf (bv. persoonlijke kwaliteiten als vastberadenheid, oprechtheid, eerlijkheid, vriendelijkheid, liefde, vriendschap).

Naast de enorme onrechtvaardigheid van het NEGATIEVE breinsetting,

Is het goed te begrijpen dat we een grote stapel van negatieve ervaringen verwerven in het impliciete geheugen. Gevolg? Het maakt een persoon meer angstig, prikkelbaar, en depressief. Daarenboven maakt het moeilijker om geduldig en liefdevol te zijn en aandacht te geven ten opzichte van anderen in je omgeving.

Moeder Natuur geeft In de evolutie slechts om het doorgeven van genen – met alle mogelijke middelen die ze nodig heeft. Het kan haar niet schelen als we toevallig last hebben – van subtiele zorgen tot intense gevoelens van verdriet, waardeloosheid, of woede – of anderen rondom ons doen lijden.

Het resultaat: wij hebben een brein dat is gekanteld tegen blijvende tevredenheid en voldoening. Voor veel mensen is het nooit genoeg en zijn we nooit 100% tevreden of gelukkig.

Het goeie nieuws is: Nu je begrijpt hoe wij geprogrammeerd zijn hoef je  dit vooroordeel niet te aanvaarden!

Hoe? Focus je op het goede – “goed” in de praktische zin van dat wat jou meer geluk brengt en meer hulpvaardigheid zijn aan anderen – je het geluk bewust elk moment kunt ervaren.

Natuurlijk zal je nog steeds de harde aspecten van het leven ervaren.

Echter, zal je beter in staat zijn en helpen om de uitdagingen in de toekomst en je verleden, om ze te dragen en in juiste perspectief zien,  wanneer je focust op het goede. Want zo concentreer je je energie van je geest op het positieve, het gelukkige en verankert het al de goede energie en ervaringen. Zo vul je je eigen leven met het goede zodat je ook meer te bieden hebt aan anderen.

Train dit elke dag en absorbeer het goede zodat je hersenen dit gewoon worden en zullen ze zich verzamelen in het impliciete geheugen diep in je hersenen en de negatieve voorprogrammatie overklassen . Er is een beroemde wetenschappelijke wijsheid, “neuronen die samen afgevuurd worden, smelten als draad tot een nieuw geheel” Met andere woorden hoe meer je je neuronen vuurt over positieve feiten (concentreer en train hierop), hoe meer ze zich zullen bedraden in je hersenen tot positieve neurale structuren!

Met andere woorden: Jijzelf kan je eigen programmatie in je leven aanpassen!

Concerteren op het goede in je leven is iets dat de laatste jaren opkomt als een wetenschappelijk bewezen en psychologisch vaardige manier,  om te verbeteren in hoe je je voelt, hoe je dingen gedaan krijgt, en hoe jij anderen behandelt en laat behandelen. Het behoort tot de top vijf persoonlijke groei methoden die ik ken. Naast het feit dat deze breintraining goed is voor volwassenen, is het absoluut geweldig voor kinderen, om hen te helpen weerbaarder, zelfverzekerd en gelukkiger te worden en sterker te staan in hun leven. Het grootste geschenk dat je als ouder je kind kunt meegeven.

Net zoals je zorg draagt voor je fysiek door gezond te eten en te bewegen, is het dus van belang om zorg te dragen voor je belangrijkste spier: je hersenen.

engeltje

Hoe train je je hersenen om op het goede te focussen?

Simpel in drie eenvoudige stappen:

Hoe?

1. Kijk naar de dagelijkse goede feiten in je leven, en zet ze om in goede ervaringen.

Goede feiten zijn positieve gebeurtenissen

– zoals de smaak van lekkere koffie of het krijgen van een onverwacht compliment – en de positieve aspecten van de wereld en van jezelf. Als je iets goed ziet, geef jezelf er een goed gevoel over.

Probeer dit op zijn minst een half dozijn keer per dag te doen. Er zijn veel mogelijkheden om goede dingen op te merken, en je kunt altijd en elke dag goede dingen over de wereld en jezelf herkennen.

Elke keer dat je een goede gebeurtenis ervaart duurt dit slechts 30 seconden of zo. Houdt dit voor jezelf, niemand hoeft te weten dat je al het goede in je leven opneemt.

Je kan dit ook doen door als een vlieg je dagelijks leven te bekijken, of op speciale momenten van reflectie, zoals meditatie of net voor het slapen gaan (wanneer de hersenen bijzonder ontvankelijk zijn voor nieuwe leermomenten).

Merk en voel dat je hersenen van nature weerstand biedt om het goede te voelen, voel deze onwil om gelukkig te zijn. Hoor je gedachten denken dat je het niet verdient om gelukkig te zijn, of dat het is egoïstisch, ijdel, of zelfs beschamend om plezier te hebben en je gelukkig te voelen. Of dat wanneer je je goed  en gelukkig voelt, je je hoede verlaagt waardoor slechte dingen kunnen gebeuren om dit gevoel te verpesten.

Belemmeringen en blokkeringen voor een goed gevoel zijn vaak voorkomend en begrijpelijk

– maar ze verhinderen de opbouw van energie die je nodig hebt om, je beter te voelen, om meer kracht te hebben, en meer liefde te voelen van binnen om ze vervolgens te geven aan anderen te kunnen geven.

Dus erken ze voor jezelf, weet dat je hersenen je naar het negatieve sturen en zet vervolgens al je aandacht weer op de goede feiten.

Blijf open voor het positieve, het mooie en let op je ademhaling en ontspanning, zodat de goede feiten in je worden genomen en je beïnvloeden.

Het is net als bij een lekker ​​maaltijd: kijk er niet alleen naar, maar voel, proef en ruik het! Geniet!

2. Echt genieten van de ervaring.

Meestal is een goede ervaring vrij mild, en dat is prima. Niet elke lekkere maaltijd kan namelijk een smaakexplosie zijn.

Probeer daarom bewust 20 of 30 seconden van de goede ervaring te voelen, proeven en te ruiken – geniet, in plaats van direct afgeleid te zijn door iets anders.

Als je kan, laat het dan je lichaam vullen en voel (letterlijk) hoe steeds rijker je leven aan goede ervaringen wordt.

Zoals brein onderzoekers hebben aangetoond, hoe langer je iets in je bewustzijn houdt en hoe emotioneler het gestimuleerd wordt, des te meer neuronen die afgevuurd worden en samensmelten als draad, en des te sterker de sporen in het geheugen worden opgeslagen.

Je bent niet aan het dromen of aan het verlangen, vastklampen van positieve ervaringen, want dat zou uiteindelijk alleen maar tot spanning en teleurstelling leiden.

Eigenlijk ben je nét het tegenovergestelde aan het doen: door ze bewust te ervaren en op te nemen in je lichaam, zal je meer en meer het gevoel hebben dat je minder kwetsbaar of behoeftig bent van binnen, en zal je minder afhankelijk zijn van externe geluksfactoren en andere mensen; je geluk en liefde zal meer en meer onvoorwaardelijk worden, op basis van een innerlijke volheid en energie in plaats van dat het op basis van tijdelijke en toevallige gebeurtenissen in je leven gebeurd of afhangt van anderen.

3. Plan en voel dat je goede ervaringen tot je neemt.

Mensen doen dit op verschillende manieren. Sommigen voelen het in hun lichaam als een warme gloed die zich verspreidt via hun borst, als de warmte van een kop warme chocolademelk op een koude winterse dag.

Anderen visualiseren dingen zoals een gouden stroom van energie die diep het lichaam binnen vloeit, waardoor goede gevoelens en oude herinneringen van pijn tot rust komen, oude wonden van verlies of verlangen worden geheeld,

een kind zou kunnen denken aan een parel die diep gaat in de schatkist haar hart. En sommigen zouden gewoon conceptueel weten, dat terwijl ze deze goede ervaring bewust ervaren, beleven en op zich nemen, het de neuronen zijn die druk worden afgevuurd, en geleidelijk nieuwe bedrading samensmelten in hun brein.

Elke keer dat je dit bewust doet zal dit slechts een klein verschil maken.

Maar na verloop van tijd zullen die kleine verschillen allemaal optellen, geleidelijk zullen positieve ervaringen in het weefsel van je hersenen en je leven doorwegen en een GROOT verschil maken!

Wie een marathon wil lopen of af wil slanken (en nog moeilijker in conditie en op gewicht blijven)  weet vaak wel de principes, en welke eerste stappen ze zouden moeten zetten om hun doel te halen, ermee beginnen is de uitdaging.

Nu je weet hoe jij geluk in je leven  kunt brengen, probeer het elke dag opnieuw!

Vraag hulp en steun als het niet op je eentje lukt.

Jij bent niet alleen op het pad naar geluk!

123 coaching

3 thoughts on “Positief voelen in je leven

  1. Pingback: Geluk vinden op het werk | 123coaching

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s