Help,… mijn emoties…!!! en nu?

Emoties zijn de lijm die jou verbindt met andere mensen en het geeft betekenis aan ons leven.

Afgelopen week heb ik veel mensen gesproken op het werk als privé. Hoe zij omgaan met een reorganisatie, lastige collega of baas, of hoe iemand een echtscheiding, dood van een geliefde, ziekte of breuk met een familied verwerkt. Frustratieboosheid, verdriet, angst, walging, onmacht, verrassing, liefde, vriendschap en vreugde kwamen aan bod.

Al deze emoties zijn het fundament om jezelf te begrijpen, te voelen en om te gaan met anderen.
Als je je bewust in controle bent over je emoties, kun je helderder en creatiever denken, beheer je beter je stress en uitdagingen, communiceer je beter met anderen, en straal je meer vertrouwen, empathie en rust uit.

IQ-vs-EQ

Verlies je de controle over je emoties echter, zul je verwarrerend overkomen, kom je op jezelf te staan en overheerst de negativiteit.

Hoe slim je ook bent, door het herkennen en benutten van je emoties kun je de controle nemen over de manier waarop je reageert op bepaalde situatie.  Er valt hierbij veel te winnen, je verbetert hiermee je communicatieve vaardigheden en kun je genieten van meer bevredigende relaties. Dit is de kracht van het ontwikkelen van het emotioneel bewustzijn (EQ).

De boeiende gesprekken van afgelopen week inspireerde mij om hier dieper op in te gaan, dankjewel om mij elke dag opnieuw te inspireren en nieuwe inzichten aan te reiken!

Wat is emotioneel bewustzijn? 

Of we er ons bewust van zijn of niet, zijn emoties een constante aanwezigheid in ons leven, het beïnvloedt alles wat we denkenvoelen en doen.

Emotioneel bewust zijn betekent dat je bewust bent van wat je voelt en je begrijpt waarom je zo voelt. Het is de kracht om op elke moment je gevoelens te identificeren en uit te drukken wat je voelt en om de verbinding tussen je gevoelens en je daden te begrijpen.

Emotioneel bewust zijn kenmerkt zich ook in het begrijpen wat anderen echt voelen en 100% in hen te leven.

het betekent met andere woorden:

dat je op elk moment, in elke situatiebewust bent van je emotionele ervaring en gevoelens, en je weet hoe je met je emoties om kan gaan zonder dat ze je overweldigden.

“Herken jij je soms in deze onderstaande situaties?”

emotionele bewustzijn

Waarom is het belangrijk dit te weten?

Heb je je ooit depressief gevoeld, waarbij angst of woede je leven regelden?

Heb je wel eens impulsief gehandeld, dingen gedaan of gezegd die je weet dat je het eigenlijk niet mocht doen, omdat je er later alleen maar spijt van zou krijgen?

Voel je je wel eens losgekoppeld van je gevoelens of dat je emotioneel gevoelloos lijkt? Heb je het soms moeilijk om open en oprecht met anderen te communiceren en betekenisvolle relaties op te bouwen? Lijkt het soms alsof je leven één emotionele rollercoaster is met-alle uitersten van woede- tot vreugdeuitbarstingen en alle grijzen tint er tussen in?

Elke keer je hierboven “ja” heb geantwoord zijn ze allen gerelateerd aan een breuk in jouw emotioneel bewust zijn.

Het zijn onze emoties – niet onze gedachten, die ons gedrag bepalen en ons motiveren (of demotiveren).

Zonder het besef van wat je voelt, is het onmogelijk om je eigen gedrag volledig te begrijpen, ze op passende wijze te beheren en afstemmen op uw emoties en handelingen, laat staan dat je in staat bent om de wensen en behoeften van anderen juist te “lezen”, in te schatten.

Als we STRESS niet beheren, kunnen emoties ons overweldigen

stress-less-mind-map-2000px

Je kan je  emoties niet beheren totdat je weet hoe je kunt omgaan met stress en hoe je deze kan beheren.

Emoties zijn onvoorspelbaar. We weten nooit vooraf wat een emotionele reactie zal veroorzaken, en wanneer stress toeslaat, hebben we niet altijd de tijd of de gelegenheid om weer in balans te komen door te gaan sporten of  door bijvoorbeeld,  het nemen van een ontspannend bad.

Wat je nodig hebt zijn middelen die je in staat stelt om stress snel en in het moment te beheren.

Emotioneel bewustzijn hangt dus af van je vermogen om stress snel te verlichten.

De mogelijkheid om snel stress te verminderen helpt je veilig geconfronteerd te worden met sterke emoties, wetende dat je erop kan vertrouwen dat je in staat zal zijn om kalm en in controle te reageren- zelfs wanneer er iets vervelend gebeurt om rustig te blijven.

Als je eenmaal weet hoe je jezelf weet te kalmeren en je eenmaal herkent wanneer je je overweldigd begint te voelen, kun je beginnen met de emoties te verkennen, die ongemakkelijk of zelfs beangstigend lijken.

Emotie is een tweesnijdend zwaard, dat kan helpen maar ook pijn kan doen

Choices - Final cartoonAls je een persoon bent die niet goed weet hoe je je emoties kunt  beheersen, of je hebt samengeleefd of gewerkt met iemand die dit niet of moeilijk kan, kunnen gevoelens angstaanjagend en overweldigend lijken .

Angst en hulpeloosheid kunnen ertoe leiden dat je bevriest, vlucht of vecht* waardoor je je rationeel verliest en dus zaken zegt of doet waarvan  je later misschien spijt van krijgt.

Begrijpen hoe je brein werkt en vanwaar je emoties vandaan komen helpt je bewust ervan te zijn en ook een keuze te maken in je gedrag en uiteindelijk je gevoel.

Vaak voorkomende manieren om ongemakkelijke emoties te beheersen of te vermijden

Onze reacties zijn vaak diep geworteld in onze hersenen en werken “verslavend” om een bepaald (ongepast) gedrag  te vertonen in een emotioneel stressvolle situatie. Dit is eigenlijk ons onvermogen om deze situaties in de juiste balans in te schatten. In plaats daarvan proberen veel mensen hun gedrag “te beheersen” of vermijden ze te moeilijke emoties op de volgende manieren:

cheat on yourself*Jezelf afleiden en bedriegen met obsessieve gedachten, escapistische fantasieën, hersenloze entertainment, en verslavend gedrag.  Uren tv kijken, computerspelletjes spelen, surfen op het internet en in zwaardere gevallen alcohol -of drugsverslaving zijn veel voorkomende manieren we voorkomen dat het omgaan met onze gevoelens.

*Reageren met een eenzijdige, monotone emotionele reactie die je vertrouwd bent en je in je comfortzone laat, ongeacht wat de situatie is en hoe je zou moeten voelen. Bijvoorbeeld door constant grapjes te maken en te lachen om je onzekerheden te verdoezelen of de hele tijd boos en kwaad te reageren om je toch maar niet  angstig en verdrietig te voelen.

*Jezelf afsluiten van – of het buiten houden van intense emoties. Wanneer je het gevoel krijgt overweldigd te worden door je emoties,“verdoof” je jezelf. Zo zul je je misschien volledig ontkoppelen van je gevoelens en lijkt het alsof je totaal geen gevoelens meer hebt.

Wat kunnen onaangename emoties je opleveren?

*Woede kan zowel dodelijk of herstellende zijn. Onbeheersbare woede kan veel kapot maken en anderen als onszelf in gevaar brengen. Maar woede kan ons ook bescherming bieden en ons leven redden door in een gevaarlijk moment ons vastberaden tot actie zet.

*Verdriet kan leiden tot depressie, maar ondersteunt ook emotionele genezing. Verdriet is een oproep om te vertragen, stoppen met denken en om ons over te geven aan wat we emotioneel ervaren – voelen. Verdriet vraagt ​​ons open te stellen, te vertrouwen en ons kwetsbaar te laten zijn om zo te genezen en te herstellen van het verlies.

*Angst kan  slopend worden, maar angst “triggert” ook levensreddende reacties. Angst is een diepgewortelde emotie -vaak veroorzaakt door chronische woede of depressie. Overweldigende angst kan een barrière vormen die ons scheidt van anderen en om ons te binden, maar angst ondersteunt ook het leven door gevaar te signaleren en ons zelf te behouden en te beschermen.

Uit bovenstaande is duidelijk dat het vermijden van je emoties niet de oplossing is omdat je jezelf niet bent, je niet tenvolle voelt en geniet van geluk, plezier, liefde & vriendschap, bovendien is het ontzettend vermoeiend en energierovend  en misschien wel het allerbelangrijkste: het beschadigt je relatie met anderen.

In al mijn gesprekken kwam dit laatste naar voren als het meest uitdagende – hoe kan ik de verantwoordelijkheid nemen van mijn emoties? zonder afhankelijk te worden van de andere persoon?

Vrienden worden met al je emoties

Het antwoord ligt voor de hand: erken jezelf, ervaar al je emoties en heb er vrede mee.

anger-joy-fear-sadness-love

Als je nog nooit hebt geleerd hoe je stress te beheren, kan het idee om je opnieuw verbinden met onaangename emoties zwaar lijken. Maar zelfs getraumatiseerde mensen kunnen genezen door te leren om de manier waarop ze emoties ervaren en hun reacties erop te veranderen.

 

Het proces om het emotioneel bewustzijn te verhogen bestaat erin om  alle kernemoties, zoals boosheid, verdriet, angst, walging, verrassing en vreugde opnieuw verbinden via een proces van zelfgenezing. Als je dit proces start, houdt dan de volgende feiten in het achterhoofd:

Emoties komen en gaan snel, als je ze bewust toelaat in je leven

Je zou je zorgen kunnen maken, dat als je eenmaal weer connectie maakt met de emoties die je hebt willen vermijden, ze voor altijd aan je blijven “plakken”, maar dat is niet zo. Als we niet geobssedeerd zijn over onze emoties, zelfs de meest pijnlijke en moeilijke gevoelens, verdwijnen en verliezen ze hun macht om onze aandacht en geest te beheersen.

Wanneer je gevoelens zijn bevrijd, zullen je kernemoties van woede, verdriet, angst en vreugde snel komen en gaan. Gedurende de dag, zul je zaken zien, lezen of horen dat tijdelijk zal leiden tot een sterk emotioneel gevoel. Maar wanneer je je niet focust op dit gevoel, zal het niet lang duren, en neemt een andere emotie snel de plaats in.

Voel Je lichaam: het geeft je aanwijzingen van je emoties

Onze emoties zijn nauw afgestemd op de lichamelijke sensaties in ons lichaam. Een lichaam liegt nooit! Als je een sterke emotie ervaart, heb je waarschijnlijk ook ergens het gevoel in je lichaam. Door aandacht te besteden aan deze fysieke sensaties, kun je beter inzicht krijgen in je emoties. Bijvoorbeeld, als je maag te keer gaat elke keer als je tijd door brengt met een bepaalde persoon, kan je concluderen dat je je ongemakkelijk in haar aanwezigheid voelt.

Andere voorbeelden hiervan zijn:

Sensaties in je maag
Spanning in je spieren en schouders
Subtiele drang om lichaamsdelen te bewegen
Intuïtie of “buikgevoel”

Emotioneel bewustzijn trainen

Emotioneel bewustzijn is een mindfulness vaardigheid die je kunt leren.

Dit betekent dat met geduld en oefening het op elk moment van je leven aangeleerd kan worden. Je kan het emotioneel bewustzijn ontwikkelen door het beoefenen van meditatie die zich richt op het “moment tot moment” voelen, van fysieke en emotionele gewaarwordingen in je lichaam. Deze meditatie helpt je in contact te komen met je diepste emoties en om ze te beheren.  Wanneer je dit onder de knie hebt kun je in controle blijven en bewust kiezen, in plaats van overweldigd te worden in-zelfs zeer moeilijke situaties.

“Emotioneel bewust zijn in je leven”

fearpath

Emotioneel bewustzijn functionteert zoals instinct. Wanneer het sterk  is ontwikkeld, dan weet je wat je voelt, zonder er over na te hoeven denken -en zal je in staat zijn om deze emotionele signalen te gebruiken en om te begrijpen wat er werkelijk gaande is in een bepaalde situatie en ernaar te handelen. Het doel is om een ​​evenwicht tussen je verstand en je emoties te vinden. Het helpt je met andere woorden gezonde grenzen te trekken, goed te communiceren met anderen, beter voorspellen wat anderen gaan doen, en hierop betere beslissingen te nemen. Hierdoor zul je meer balans vinden in je leven.

Kom je er zelf niet uit? Praat erover, jij bent niet alleen!

123♥

love accept yourself

*Een vecht- of vluchtreactie (ook wel vecht-, vlucht- of vriesreactie) is een verdedigingsmechanisme dat bij mensen en dieren optreedt als er acuut gevaar dreigt. De reactie begint met acute hevige angst en stress. Als gevolg hiervan produceert het lichaam grote hoeveelheden adrenaline en cortisol (stresshormonen), de bloeddruk en hartslag gaan omhoog, de spieren worden gespannen, haren komen rechtop te staan (kippenvel), de zintuigen worden scherper (pupillen verwijden, oren staan rechtop) en de pijngevoeligheid daalt naar een zeer laag niveau (endorfinestimulus). Hierdoor is het lichaam voorbereid op een gevecht of om op de vlucht te slaan. De vriesreactie is zeldzamer. Bij algemene twijfel bij confrontatie met een onbekend gevaar kan een dier een instinctief bevriesgedrag vertonen, opdat deze in combinatie met de natuurlijke camouflage dan effectiever opgaat in de omgeving.

Als het gevaar is geweken, produceert het lichaam endorfinen en dopamine om de balans weer te herstellen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s