Idioot !

Idioot! Amateur! Beginneling! Jij kent er werkelijk niets van! Is het echt zo moeilijk? Wat kan jij eigenlijk? Noem jij je zelf professioneel? Betalen mensen werkelijk voor jouw diensten? Het geld dat ik aan jou besteedt kan ik beter weggooien!!!

Beledigd? Geschrokken? Boos? Verdrietig?

Waarom zou ik, want ben ik een idioot, een beginneling, een amateur die er niets van kent?! Tuurlijk niet. Word ik goed betaald voor mijn werk en mijn diensten. Tuurlijk wel! Maakt het mij immuun voor labels als “imbeciel” , “idioot“, “amateur” of “nietsnut” nee, natuurlijk niet. Tenslotte ben ik ook maar een mens van vlees en bloed.

Vaak komen cliënten naar mij toe wanneer ze dit meemaken in hun werkomgeving, thuissituatie of wanneer ze deze naar zichzelf toe verwijten. Af en toe mag ik zelf deze regen van poëtische woordenstroom trotseren.

De kunst is dan om steeds rustig en kalm te blijven. Altijd. Niet persoonlijk opnemen. In het moment “Zen” zijn. Dit gaat immers niet om jou, maar alles over de andere persoon.

Deze negatieve “labels” roepen gevoelens van verachting en verdoemenis op en de meeste verstandige mensen vermijden liever het gebruik ervan. Zeker in het moderne management en opvoedingssysteem waar positief stimuleren en motiveren de boventoon voert.

Dat is precies de reden waarom sommige leidinggevenden, ouders, partners, personen ze juist wel gebruiken.

De meeste mensen houden er immers niet van om “imbeciel”, “idioot” of “nietsnut” genoemd te worden en voelen zich beledigd wanneer dergelijke poëzie worden gebruikt. Waarom? De meeste mensen willen lief en gezien worden en willen veelal een andere persoon niet ten onrechte veroordelen. We gaan er ook steeds van uit dat de andere toch wel zijn best heeft gedaan, ook al was het resultaat niet wat het zou moeten zijn.

Net dat laatste willen deze provocateurs aankaarten.

Ze willen net dat we pijn voelen, ons het gevoel geven alsof we een misdrijf hebben begaan, door onze schuld is alles verkeerd en fout. Het is net dat gevoel van woede, dat ons een signaal geeft dat er iets niet klopt.

Daarnaast reageert een provocateur vaak omdat hij pijn en zich zelf gekleineerd voelt omdat, als hij werkelijk eerlijk is met zichzelf, hij zich eigenlijk schuldig maakt aan het gedrag van een roepende “idioot” en dit (on) bewust ook voelt waardoor de emoties nog hoger oplaaien. Het gevolg is dat hij niet meer serieus genomen wordt of zijn omgeving hem laat razen totdat hij gekalmeerd is. Een bekend voorbeeld is de recent overleden en meester provocateur ex CEO van Proximus, Didier Bellens.

Herken hierin het patroon van de allergieën (hot buttons) waarbij het gene je het meest stoort bij de ander je vaak bij jouzelf terugvindt. Dus in die zin is hij vooral tegen zichzelf aan het roepen. WAAROM WAAROM WAAROM ? ? ?

In zo’n geval roepen deze personen feitelijk in de spiegel, gezien een Coach de opdracht heeft om een spiegel voor te houden en af en toe wat krachtige vragen stelt en bijstuurt.

Wees dus bewust van je gevoel wanneer je je beledigd en geprovoceerd voelt op dergelijke “labels”, feitelijk kleine dingen wat een woord als “idioot” al teweeg kan brengen. Laat je vooral niet vangen om mee te gaan in deze “eindeloze” strijd van verwijten wordt genoemd.

Wees de spiegel. Incasseer. Het zegt meer over de andere persoon dan over jou. Haal diep adem en voel.

Voel compassie en begrijp de positieve intentie van wat er werkelijk achter het verwijt schuilt. Dit is de werkelijke richting die een positieve actie teweeg zal brengen.

Rustig en kalm.

123 ♡

mirror-123coaching

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s